- This event has passed.
Piotr Wyleżoł Trio feat. Dayna Stephens
Piotr Wyleżoł Trio feat. Dayna Stephens w programie z nowej płyty „Human Things”
Piotr Wyleżoł, liryk fortepianu, niezrównany improwizator, subtelny kolorysta, którego londyński miesięcznik „Blues&Soul” uznał za jednego z najbardziej niezwykłych talentów pianistyki europejskiej, prezentuje nowy album z autorskimi kompozycjami osadzonymi w tradycji jazzu i muzyki polskiej.
Planował karierę klasycznego pianisty, jednak niepokorna natura i potrzeba nieskrępowanej ekspresji doprowadziły go do jazzu. Jego talent został dostrzeżony już podczas studiów w Akademii Muzycznej w Katowicach – wkrótce dołączył do zespołów Janusza Muniaka i Jarka Śmietany. Przez kolejne lata współpracował z czołowymi artystami polskiej i światowej sceny, m.in. Tomaszem Stańką, Urszulą Dudziak, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tomaszem Szukalskim, Ewą Bem oraz Stephenem Rileyem, Billym Hartem, Garym Bartzem, Nigelem Kennedym. Występował na wszystkich kontynentach, był gościem renomowanych festiwali (Jazz Baltica, Leverkusener Jazz Tage, London Jazz Festival), zdobywał laury na prestiżowych konkursach, m.in. Jazz Juniors, Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej, Jazzie nad Odrą (nagroda indywidualna dla najlepszego instrumentalisty), Pomorskiej Jesieni Jazzowej („Klucz do kariery”), nagrał siedem autorskich albumów. Działalność koncertową łączy z pracą dydaktyczną – od 2007 jest związany z Katedrą Muzyki Współczesnej Jazzu i Perkusji Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę fortepianu jazzowego.
Po solowym, doskonale przyjętym „Improludes”, Piotr Wyleżoł zaproponował album z muzyką napisaną na większy skład – „Human Things” to projekt szczegółowo przemyślany, imponujący rozmachem i bogactwem środków. Śpiewne tematy wsparte zaawansowaną harmonią, oryginalna, daleka od schematów forma, szczególna rola fortepianu, wyrafinowane improwizacje lidera i zaproszonych artystów sprawiają, że muzyka „Human Things” wykracza poza utarte formuły gatunku. Jednym ze znaków rozpoznawczych projektu jest brzmienie.
Dzięki precyzyjnej selekcji instrumentów i pomysłom aranżacyjnym, lider uzyskał sound o niezwykłej jednorodności, szerokim paśmie i ciepłej pastelowej barwie. Ważnym czynnikiem formotwórczym jest kontrast – obszerne partie aranżowane z kunsztowną, często polifoniczną fakturą, tworzą przeciwwagę dla linearnych, wyrównanych dynamicznie epizodów fortepianu. Pełni on rolę łącznika między instrumentami melodycznymi a sekcją rytmiczną, rozwijając materiał tematyczny i scalając kolejne fragmenty utworów. Improwizacje pianisty i pozostałych muzyków nie stanowią, jak to się często zdarza, wydzielonych fragmentów, rządzących się własnymi prawami.
Wszystkie zostały podporządkowane nadrzędnej koncepcji formy, wyróżniającej się symetrią i zwartą strukturą. Liryczny klimat i wyciszona ekspresja pozwalają skupić się na detalach – smakowite harmonie, rozwiązania fakturalne, metryczne i artykulacyjne dodają muzyce blasku i klasycznej elegancji. Artysta po mistrzowsku rozplanował dramaturgię albumu. Budowana stopniowo, jakby na obrzeżach głównych zdarzeń, osiąga apogeum w ostatnim utworze.
Do realizacji swojego projektu Piotr Wyleżoł zaprosił znakomitych wykonawców – trębacz Robert Majewski, puzonista Grzegorz Nagórski, kontrabasista Michał Barański i perkusista Michał Miśkiewicz to artyści o ogromnym doświadczeniu, dorobku i niekwestionowanej pozycji w Polsce i Europie. Partie wokalne w utworze tytułowym, swoistym hymnie albumu, wykonuje charyzmatyczny duet: ikona polskiej wokalistyki jazzowej Aga Zaryan oraz młody, utalentowany Grzegorz Dowgiałło. I wreszcie gość specjalny – amerykański saksofonista tenorowy i sopranowy Dayna Stephens, artysta wyjątkowy, zapraszany do współpracy przez najlepszych: Brada Mehldaua, Larry`ego Grenadiera, Erika Harlanda, Kenny`ego Barrona.
„Human Things” to z jednej strony wielowątkowy muzyczny esej, z drugiej, przekonująca próba określenia postawy twórczej lidera, który dystansując się od chwilowych mód, trendów, podąża konsekwentnie własną drogą. Tytuł albumu akcentuje humanistyczny aspekt muzyki Piotra Wyleżoła, jej intymny, emocjonalny charakter.
Skład:
Piotr Wyleżoł – fortepian
Michał Barański – kontrabas
Łukasz Żyta – perkusja
Dayna Stephens – saksofon (USA)