- To wydarzenie minęło.
Vandermark Trzaska Górczyński w Undergroundzie
Ken Vandermark – saksofon, klarnet
Mikołaj Trzaska – saksofon barytonowy, klarnet basowy
Michał Górczyński – klarnet B, klarnet basowy, klarnet kontrabasowy
Michał Górczyński
Michał Górczyński – klarnecista i kameralista. Specjalizuje się w grze na klarnecie basowym. W 2003 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie. Koncertował podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień” pod batutą Jacka Kaspszyka (jako członek Wiosennej Orkiestry Warszawskiej Jesieni), z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „Aukso” prowadzoną przez Marka Mosia, Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej, holenderskim zespołem De Ereprijs, Kwartetem Śląskim. Artysta od 2002 współtworzy zespół muzyki współczesnej Kwartludium, z którym występował na takich festiwalach, jak Audio Art, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Warszawska Jesień”, Ultrashall w Berlinie. Jako muzyk improwizujący współpracował m.in. z Peterem Kowaldem, Johnem Edwardsem, Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim i Wacławem Zimplem (kwartet Ircha), Joe McPhee, Andrzejem Izdebskim, DJ Lenarem, Le Quan Ninhem, Fredericiem Blondy oraz zespołami: Cukunft, Pink Freud, Zooplan, BoysBand Trio. Michał Górczyński od 1998 zajmuje się jednocześnie pisaniem muzyki – jest twórcą takich utworów, jak Zróżnicowanie na dwa fagoty i klarnet, Rondo a la krakowiak na wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, Malowanie na dwa klarnety, fagot, kontrabas i śpiew, Suita w stylu żydowskim na klarnet, skrzypce i kontrabas, cykli utworów inspirowanych językami świata na skrzypce, klarnet i wiolonczelę, muzyki dla teatrów dramatycznych i lalkowych (około 25 spektakli) oraz filmów undergroundowych. Jest też twórcą instalacji i autorem audycji radiowych.
Mikołaj Trzaska
Mikołaj Trzaska – urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor, w latach 1988- 91 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in., Bassisters Orchestra czy Shofar – wykonujacego muzykę żydowską, Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser, Johnem Tchikai, Noelem Akchote. Jest również uznanym kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej, na stałe współpracuje m.in. z Wojciechem Smarzowskim.
Ken Vandermark
Ken Vandermark – od ponad dwudziestu lat najbardziej twórczy przedstawiciel chicagowskiej muzyki improwizowanej. Jest liderem lub co-liderem zespołów: Vandermark 5, Bridge 61, the Peter Brotzmann Chicago Tentet, FME, Sonore, The Nilssen-Love/Vandermark Duo, the Territory Band and Free Fall, DKV. W 1999 roku został laureatem nagrody fundacji McArthura – prestiżowego wyróżnienia przyznawanego corocznie najwybitniejszym twórcom z różnych dziedzin sztuki. Nagrał kilkadziesiąt znakomicie recenzowanych płyt. Nagrany w 2005 roku w krakowskiej Alchemii 12-płytowy box zatytułowany „Alchemia” uznany został przez krytyków największego światowego portalu jazzowego allaboutjazz.com za jedną z pięciu najwybitniejszych płyt roku.